tirsdag 13. juli 2010

**mmmmmmakroner**

Hva gjør man når ungene har dratt på en liten ferietur uten meg, og huset er tomt og stille? Jo, først satte jeg meg i sofaen og nøt stillheten noen minutter *hihi* Det er ikke ofte det er så stille nemlig!
Men så heiv jeg meg rundt og prøvde ut ei oppskrift jeg hadde sett meg ut. Makroner, eller macaron som det heter på fransk, har jeg bare spist på Pascal i Oslo. Der ser de sånn ut:
(kilde: pascal.no)
De ser jo ubeskrivelig lekre ut, og kan ha alskens forskjellige smaker. Jeg har tenkt at det sikkert er vanskelig å få til sjøl, men så har jeg sett flere bloggere presentere sine mer eller mindre vellykkete eksemplarer, så da har jeg skjønt at det faktisk er mulig å få til sjøl.
Har lånt ei bok på jobben som heter 'Sjokoladeboken', rett og slett. Blant maaange andre fristende saker var denne oppskrifta:
Den ropte etter å bli prøvd, rett og slett!:o) Og det var en suksess, må jeg nesten si! Selv om jeg klarte å slenge en eggeplomme utenpå bollen, og kremen skilte seg på et tidspunkt, og macaron'ene slett ikke ble like store alle sammen, så funka oppskrifta! Og resultatet ble yummiyummi!! Slankemat er det ikke, men det var det vel ingen som trodde heller...;o) Her er tre 'prakteksemplarer':
Jeg valgte tre av de peneste til å ta bilde av, så klart;o) For sånn jevn 'puffy' overflate var det bare noen få som fikk, nemlig. Det er liksom sånn de skal være, hvis man skal dømme etter alle bilder jeg har sett. Lurer på hva som gjør at noen blir sånn, mens andre blir mer skrukkete...?
Ser dere hva jeg mener? Det så ut til å være bedre forhold en spesiell plass på plata, så jeg må finne ut hva som gjør at forholdene er bedre der. (Ovnen min steiker veldig ujevnt, så det er definitivt forskjell på forskjellige plasser på brettet!)
Anyway - oppskrifta kan anbefales! Tror jeg må dele med kollegaene min imorgen - de få som ikke er på ferie. Nå har jeg iallefall spist akkurat litt mer enn nok, kjenner jeg... ;o)

4 kommentarer:

Malin a.k.a. Boop sa...

mmmmmmmm........ Jeg er ikke noen kakejente, men nå fikk jeg lyst på makroner :)))

Heidi sa...

Jeg må se å komme meg innom Pascal en dag...

Forøvrig, dine makroner så slett ikke verst ut de heller! For en tid tilbake prøvde avkommet seg på å bake sånne. Resultatet ble ikke heeelt vellykka... ;o)

Anne-Britt sa...

De så jo veldig gode ut da :) Og de ble vel godt fornøyd på jobben?

Ania sa...

Hihi :) Jeg aner ikke hva som gjør det ene eller det andre - jeg bakte mine etter oppskrift fra han fyren fra Pascal (tror jeg..) - tror jeg linka oppskriften på 3ndybloggen. Hva hadde du mellom da? Jeg bare blanda meg noe smørkrem og ditt og datt jeg fant i skapene.