søndag 12. september 2010

Aleinetid. Og UFO'er.

Jeg trives igrunnen ganske godt i mitt eget selskap. Jeg har bestandig satt pris på å være litt aleine. Ikke altfor mye og hele tida - det er veldig fint å dele tida med noen andre også!;o)
Da jeg var student, og særlig da jeg bodde aleine, ble det mer enn nok aleinetid helt automatisk. Etter at jeg fikk unger er det litt annerledes. Da hender det at det blir litt lite tid bare for meg sjøl. De få timene jeg er våken etter at ungene har lagt seg har vært veldig verdifulle. Nå er ungene lengre og lengre våkne, så den tida skrumper inn (om ikke mange år er det jeg som må gi meg først, regner jeg med...). Men til gjengjeld blir de jo større og mer selvstendige, og klarer seg mer ute i verden på egen hånd. Denne helga for eksempel, har de vært i Stavanger med sin бабушка. Det betyr at jeg har hatt to døgn og vel så det heeelt for meg sjøl! Herlig! Har hatt tapas- og strikkekveld med Pernille, rydda i klær og anna som har blitt stua inn på mitt lille soverom det siste halvåret, strikka, vært i byen en tur, strikka, sett film, spist mer tapas, strikka, vaska klær, rydda kjøkkenet, strikka, hatt kaffepause, sett film og strikka enda mer... Jeg har kost meg stort altså!! Nå har jeg vært og henta prinsene på Flaggruten - fint å ha dem hjemme igjen óg ;o)

Så var det UFO'ene da... Jeg føler at jeg drukner i UFO'er! (UFO=UnFinished Object) I alle kroker ligger det poser og kurver og esker med påbegynte prosjekter. Dvs. de som ligger nærmest meg i sofakroken er jo  WIP'er, så dem er det håp for, føler jeg. (WIP=Work In Progress) Jeg regner med at alle som driver endel med håndarbeid har UFO'er. Det hører vel med, tenker jeg. Men akk - nå vil jeg gjerne ha noen FO'er her isteden! Driver og gjør ferdig strikkejakken min, og et sjal, så det vil hjelpe litt - men så er det jo ørten prosjekter som venter på å bli begynt på også! *frustrert*
Jeg har rydda litt i kasser som har stått lagra siden vi flytta sist, og her er noen av UFO'ene som dukka opp. Påbegynte og nesten-ferdige gensere til smågutter som nå har blitt store.  Det er for galt å ikke gjøre dem ferdig altså! Særlig den fiskegenseren er flott, og den ligger det en god del arbeid i... Og så en enslig "russesokk" da. Lider vanligvis ikke av SSS (=second sock syndrome), men det har vel skjedd en glipp av og til...;o) 
Jaja - hvem tror at UFO'ene mine blir ferdige noen gang?

3 kommentarer:

Eli sa...

Så mange flotte UFO`r! Skjønner godt at tanken på å gjøre spesielt den fiskegenseren ferdig frister selv om det er blitt for lite til egne barn. Så flott jobb kan ikke ligge gjemt i en kasse og ikke bli brukt! Jeg strikker ikke akkurat mye men har samme problemet på heklefronten, og sist jeg ryddet nå så kastet jeg en god del... Litt fælt å si det for det er jo ikke gratis med tråd men... Noe frister bare ikke å gjøre ferdig....

Alenetid er ikke dumt og det høres ut som at du vet å nyte tiden godt :) Godt med sånne timer/dager der man kan gjøre som man vil. Jeg fikk en ufrivillig alenedag i går, men gutta og gubben koste seg og jeg fikk nå heklet en hel masse så - skal ikke klage FOR mye ;) :) Går dessverre glipp av kveldens begivenheter men får ta det igjen senere. Kos deg og ha en fin dag og kveld Ellen :) :)

Klem

Ania sa...

Hehe, you can do it! :) Fikk forøvrig sett Pernille igår forresten, hun kom og fortalte om biblioteksystemet (synes det ble litt vel teit å si "hei vi har visst felles bekjente vi" så satt bare og spurte normale (fornuftige! :p) spm jeg :p) Har nå iallefall meldt min interesse for et EndNote-kurs, så.. :)

Anonym sa...

Til Aina: Kjente deg igjen, jeg også (fra denne bloggen), etter at jeg hadde begynt presentasjonen... Og etterpå, når jeg hadde tenkte å nevne vår felles bekjente, var du forduftet... :-)
Til Ellen: Supergode tapas og veldig bra strikkeselskap! Må gjentas! :-)

P.